Veelgestelde vragen

Het is mooi en bijzonder om Bijbelverhalen te delen met jonge kinderen. Toch kan dit ook lastig zijn, omdat voor jonge kinderen de inhoud soms best moeilijk is en de verhalen niet altijd voorzien zijn van beeldmateriaal. Daarom hebben wij een nieuwe vorm ontwikkeld, waarin visualisatie een belangrijke rol speelt. Speciaal voor de onderbouw. Bijbelverhalen op school omvat beeldverhalen (digitale prentenboeken) van bekende Bijbelverhalen, illustraties voor op het digibord en een handleiding met de tekst en creatieve werkvormen. U kunt ervoor kiezen de beeldverhalen af te spelen met geluid, het verhaal wordt dan rustig voorgelezen. Of u zet het geluid uit en leest het verhaal zelf voor. Het aanbod bestaat uit een selectie basisverhalen voor jonge kinderen. De keuze voor de verhalen is mede tot stand gekomen dankzij abonnees die hebben meegedacht tijdens de pilotfase begin 2022, waarvoor hartelijk dank!
Het materiaal wordt exclusief en gratis beschikbaar gesteld aan abonnees op de methodes Trefwoord, Kind op Maandag en Hemel en Aarde.
In de methodes Trefwoord en Kind op Maandag komen veel Bijbelverhalen voorbij. Bij Trefwoord in een driejarencyclus en bij Kind op Maandag in een vierjarencyclus. Ook Hemel en Aarde-abonnees hebben via het digibord toegang tot een selectie Bijbelverhalen uit het archief van de methode Het aanbod zal bestaan uit de basisverhalen voor jonge kinderen. Uiteraard hebben wij bij onze keuze van de verhalen gekeken of er verhalen zijn die aansluiten bij de verhalen in Trefwoord of Kind op Maandag in diezelfde periode. De verhalen in Hemel en Aarde zijn niet ingedeeld in een cyclus, maar ook hier vermelden we het wanneer er bij het verhaal een beeldverhaal beschikbaar is. Deze nieuwe lijn is in de eerste plaats bedoeld als extra fundament en te gebruiken aanvullend op uw methode. Het materiaal is dus geen vervanging van het materiaal van de methode in de onderbouw.
Voor abonnees op de methodes Trefwoord, Kind op Maandag en Hemel en Aarde is het materiaal gratis beschikbaar. Wij realiseren ons dat Bijbelverhalen voor de onderbouw best lastig kunnen zijn voor jonge kinderen. Terwijl veel scholen de kinderen toch al vroeg een goede basis willen meegeven. Ter ondersteuning bieden wij deze Bijbelverhalenlijn met basisverhalen daarom gratis aan voor abonnees van onze methodes voor levensbeschouwing en godsdienst.
Op de website www.bijbelverhalenopschool.nl vindt u rechts boven de knop Registreren. Hier maakt u eenvoudig een account aan.
Wij adviseren om een eigen account aan te maken. Zo kunt u elke keer eenvoudig inloggen met uw gegevens. Bovendien hopen wij in de toekomst content te kunnen personaliseren, en wordt het mogelijk om favoriet materiaal te bookmarken als favoriet.
U kunt eenvoudig een nieuw wachtwoord aanvragen via de link ‘wachtwoord vergeten’. Of neem contact op met onze abonnementenservice via Abonnementenservice.
Deze verhalen en uitwerkingen zijn in de eerste plaats bedoeld voor kinderen in groep 1-2. Ook voor groep 3-4 kunnen ze geschikt zijn, maar de woordkeus en inhoud is echt op kleuters gericht.
De video’s en voorleesteksten hebben een rustige, eenvoudige opzet. Dat is bewust gedaan, om jonge kinderen goed de kans te geven zich het verhaal eigen te maken.
In september 2022 staan de volgende verhalen klaar:

Oude Testament
De schepping
Abraham en Sara
Jakob en Esau
Mozes in het biezen mandje
De brandende braamstruik

Nieuwe Testament
Het verhaal van kerst
De storm op het meer
Het schaap dat teruggevonden werd
Het verhaal van Pasen

Wij houden u hier op de hoogte van het aanbod in december en maart.
In september 2022 staan de eerste negen verhalen klaar. Medio december verschijnen er vijf nieuwe. De laatste vijf verschijnen maart 2023.
In het voorjaar van 2023 evalueren wij deze nieuwe Bijbelverhalenlijn en verkennen wij de mogelijkheden om deze uit te breiden. Veel hangt ook af van het gebruik en uw enthousiasme. Dus laat ons vooral weten wat u ervan vindt!